11/12/2023 - El potent primer llargmetratge de Farah Nabulsi il·lumina la situació política de Palestina, mentre els tràgics esdeveniments recents al país el doten d'un horrible context
Farah Nabulsi, nominada a l'Óscar al millor curtmetratge per The Present, debuta al llargmetratge amb The Teacher, un thriller i drama familiar ambientat a Palestina. La pel·lícula es va estrenar a Toronto al setembre i ara ha estat guardonada amb el premi al millor actor i el premi del jurat al Red Sea Film Festival d'Aràbia Saudita, que va concloure el 9 de desembre.
És impossible no pensar com, en el temps transcorregut entre aquests dos festivals, el context ha canviat tan dràsticament per a una pel·lícula que gira al voltant del conflicte entre palestins i israelians —anomenats “els colons” pels protagonistes–. La situació presentada per Nabulsi, que també va escriure el guió, és una vida passada al compàs d'una bomba de rellotgeria que ha acabat explotant. El protagonista, el Basem (Saleh Bakri, en una interpretació impressionant), treballa com a professor d'anglès i mentor d'adolescents en un institut alhora que la seva vida familiar s'ensorra. L’Adam (Muhammad Abed Elrahman) és un dels seus alumnes favorits; és un noi tranquil i treballador, mentre que el seu germà Iussuf (Mahmood Bakri) és menys diligent i, de fet, acaba de sortir de la presó després de ser condemnat per participar en una protesta antiisraeliana.
El futur no pot ser més incert per als dos germans, que un dia presencien com enderroquen casa seva com a part de les activitats oficials de reubicació. Alhora, un acabalat advocat nord-americà busca el seu fill, un soldat israelià retingut per un grup de resistència palestí. Compta amb el suport dels mitjans de comunicació i dels alts càrrecs, mentre que els nois i homes palestins només es tenen els uns als altres i no fan més que patir injustícies, tal com mostra Nabulsi. Així mateix, hi ha una voluntària britànica, la Lisa (Imogen Poots), que intenta ajudar el Basem i l’Adam i acaba implicant-se emocionalment amb tots dos.
La història se centra en el Basem i l’Adam, les vides dels quals estan marcades pel conflicte entre Israel i Palestina. El motor que impulsa la pel·lícula està constituït per una barreja d'ira i sentiment de pèrdua. Nabulsi descriu l'abús de poder —tant sistèmic com individual— del qual han estat víctimes, i deixa els personatges i el públic sense cap esperança que les coses canviïn. Aquesta part de la pel·lícula és, amb diferència, la més forta, i gairebé recorda les tragèdies de Shakespeare en la seva sensació de fatalitat imminent. The Teacher fa un excel·lent treball de construcció de la ira i l'angoixa, encara que, per descomptat, cal recordar que la pel·lícula mostra el conflicte des del punt de vista de només una de les parts implicades.
La impressionant interpretació de Salih Bakri, la seva determinació, la seva força interior i la seva profunda compassió per l’Adam són, sens dubte, la força motriu de The Teacher. Tanmateix, també hi ha alguna part de la història que no acaba de convèncer, i n'és un exemple quan Nabulsi canvia el focus d'atenció cap a la relació entre la Lisa i el Basem, de manera que sembla com si quedéssim atrapats en sorres movedisses. Les converses entre aquests dos personatges resulten incòmodes i, de vegades, fins i tot una mica il·lògiques i involuntàriament còmiques.
En definitiva, The Teacher és una pel·lícula política sòlida que perd el rumb quan es torna personal. Pel que sembla, l'amor i la ira no són dos elements que maridin del tot bé en aquesta pel·lícula.
Ola Salwa – cineuropa.org