‘Vals con Bashir’, el trauma etern de la guerra
El 23 d'agost de 1982, el candidat Bashir Gemayel és elegit president del Líban. En aquell moment, el Líban expe-rimentava una guerra civil profundament complexa i sagnant (1975-1990) i Bashir era un important líder militar i polític amb un fort carisma. El 14 de setembre de 1982, Bashir i 26 persones més van morir en un atemptat amb cotxe bomba a la seu de la falange libanesa a Achrafieh, un districte cristià de Beirut, pocs dies abans d'assumir el càrrec, i va sumir el conflicte araboisraelià en una altra de les dotzenes d'espirals de caos que ha travessat la regió.
Produïda el 2008 per Bridgit Folman Film Gang, Les Films d'Ici i Razor Film Produktion, Vals con Bashir és gran cinema d'animació israelià guardonat i aclamat per la crítica a tot el món i guanyador de nombrosos premis.
El seu estil narratiu segueix el format de l'anomenat “docudrama”, que ve a ser la presentació d'una història (de ficció o basada en fets reals) explicada com si fos un documental, o amb una forta influència d'aquest model. L’exhibició, distribució i comercialització de la pel·lícula van ser prohibits al Líban.
Va ser la carta de presentació internacional d'Ari Folman, qui (curiosament) a més de ser escriptor i director de la pel·lícula, també n’és el protagonista, un excombatent de l'exèrcit israelià que s'adona que no pot recordar res sobre el període que va passar a l’exèrcit quan tenia uns 19 anys, durant la guerra civil libanesa. Intenta ajudar el seu millor amic, Miki León, atordit per constants i interminables malsons que estan directament relacionats amb el trauma i els moments viscuts durant el conflicte. Intrigat, Folman es proposa no només trobar respostes per aju-dar el seu amic, sinó també comprendre el que li va passar a la seva ment i per què va esborrar records que pro-bablement van ser tan impactants per a ell.
Visualment la pel·lícula és impecable, ha estat completament animada per ordinador en una tècnica similar a la rotoscòpia, en què els enregistraments i fotos es tornen a dibuixar en programari de dibuix i animació directament sobre l'original. Els efectes d'ombreig (imatges 3D i objectes renderitzats perquè semblin dibuixos bidimensionals) s'utilitzen profusament, però sempre en absoluta harmonia amb tot el treball manual presentat a la pantalla. I par-lant de l'animació en si, és fluida i amb elements ben connectats i establerts, a més de tenir una forta influència realista.
Una cosa que cal tenir en compte és l’ús de la paleta de colors. La majoria de les escenes estan acolorides deli-beradament amb tons de fort contrast, ja que totes coincideixen exactament amb els aspectes psicològics o emo-cionals que afecten els personatges involucrats en les escenes. En són exemples determinats moments en què, sense importar si és de dia o de nit, el negre predomina juntament amb un color fort, com el groc o el vermell en moments d'estrès, o el blanc predominant per demostrar desafecció i oblit. Això enriqueix de manera inimaginable l'experiència de veure la pel·lícula, ja que cada imatge està especialment acoblada per integrar parts en què el guió o el discurs dels personatges no pot arribar per si mateix, però que l'espectador pot sentir-les a través dels colors i matisos.
Un altre element brillant és la magnífica banda sonora de Max Richter, instigadora i profunda, així com els genials efectes sonors que componen tota la producció. Destaquen també les cançons seleccionades com a 'This is Not a Love Song' de la banda anglesa PiL.
Però el que fa especial Vals con Bashir és el seu enfocament diferenciat del conflicte. A les pel·lícules de guerra nord-americanes, els soldats solen ser retratats amb prominència i virilitat, i amb una actuació gairebé gloriosa. Aquí no. Aquí, els soldats senten por, culpa, vergonya, desànim, crisis existencials i traumes irrecuperables. És-sers humans immersos en un buit estrany i enganxós, buscant alguna cosa enmig d'aquesta guerra en què aca-ben perdent el sentit de l'existència com a ésser humà. Al contrari del que es veu normalment a les produccions majoritàries, cap dels personatges de Vals con Bashir és del tipus en què l'espectador voldria convertir-se o ins-pirar-se, sinó persones reals dels esdeveniments de guerra i postguerra, amb els seus dimonis interns i fantas-mes que certament mai seran expulsats de les seves breus vides.
La història de Vals con Bashir no es refereix exactament a la guerra civil del Líban, sinó que se centra només en el període específic entre la mort del candidat electe Bashir Gemayel i, posteriorment, la massacre de Sabra i Xatila.
La pel·lícula tampoc no té por ni timidesa a retratar res: escenes d'acomiadament, mort, nuesa i fins i tot sexe explícit es mostren sense la més mínima cerimònia, destacant la característica de mostrar la fredor de la devas-tació que no només la guerra en si provoca en la vida de les persones, sinó les conseqüències directes i indirectes.
Durant la recerca de respostes de Folman, apareixen diverses entrevistes amb excombatents, psicòlegs, perio-distes i persones que van participar en el conflicte durant el període que es retrata a la pel·lícula, donant una pro-funditat a la història i a l'absurd que només un gran documental podria oferir.
Luis López Belda – casa-mediterraneo.es